כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת של הפלסטינים

בעקבות קבלת פלסטין כחבר של האונסקו, הרשות הפלסטינית הודיע את כוונתה לבקש מהאונסקו להכיר את כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת. צריך להדגיש שכנסייה זו היא אחת מהכנסיות העתיקות ביותר בעולם ומבקרים אותה כל שנה תיירים נוצרים רבים במסגרת צליינות בארץ הקודש. בחירתו של האתר אינה מקרית אלא מהווה סמל גדול וחשוב לכיוון העולם הנוצרי. למרות שהכנסיה נבתנה בימי קונסטנטינוס במאה הרביעית של הספירה הנוצרית, הכרתה כאתר מורשת פלסטיני אמור לחזק את הדיעה המפוזרת שלפיה ישוע נולד בפלסטין. וזאת למרות שבית לחם יהודה, לפי נוסחתם של ארבעת האוונגליונים, הפכה להיות חלק מפלסטין רק בשנת 135, בעת שהרומאים התחילו לשמש במילה פלסטין כשם רשמי של אזור.

אבל הצביעות הגדולה ביותר היא שהרש"ף, מאז היותה שולטת באזור, מנהלת פוליטיקה של רדיפות כלפי הנוצרים הערבים הגרים בבית לחם. בעיר שהיתיה נוצרית כולה בשעבר נותר רק מספר קטן של משפחות נוצריות. רוב הנוצרים נאלצים להגר לחו"ל תחת הלחץ המוסלמי קיצוני. די לניצול סמלי הנצרות נגד הנוצרים המקומיים ונגד הבנה נכונה של ההיסטוריה הנוצרית כמשורשת במציאות יהודית.

עדכון על הנושא: המנהיגים הנוצרים בארץ הקודש מודאגים על בקשת הפלסטינים לרשום את כנסיית המולד באונסק"ו

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, יהדות, ישראל, כנסיה, נצרות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת של הפלסטינים

  1. שני הגיב:

    לא הבנתי את החלק השני של המשפט האחרון שלך, "נגד הבנה נכונה…כמשורשת במציאות יהודית" – כלומר אתה חושב שגם ישראל עושה שימוש ציני בכנסיית המולד, ולפיכך הכנסייה לא אמורה/צריכה להיות אתר מורשת ישראלי?

    • התכוונתי שהכרת כנסיית המולד כאתר פלסטיני גורם לחשוב אצל רבים שישוע היה פלסטיני. אי אפשר לומר שישוע היה ישראלי. הוא היה יהודי שנולד ביהודה באזור אדמיניסטרטיבי של האימפריה הרומית שנקרא אז סוריה. לכן, אני חושב שיש ניצול המצב מהצד הפלסטיני. אבל אני לא קורא לישראל לנצל את המצב.

  2. שני הגיב:

    או שמא כוונתך מתנגדת לניסיון המניפולטיבי של הפלסטינים להטעות ולעשות שימוש בנצרות למען המטרות שלהם, כשבעצם האמת כבר קיימת נוכח המציאות היהודית..?

  3. אלכס הגיב:

    יישר כח ניקולא!

    רק לא מובן למה הכנסייה שותקת. הקישור להלן אינו בנושא של בית לחם אלא הרבה יותר גרוע http://www.raymondibrahim.com/10616/egypt-massacre-christians

    • לכגבי כנסיית המולד בבית לחם, אין שום טעם לשאול מדוע הכנסיה שותקת. ממיטב הבנתי, הכנסיה אינה רואה את עצמה כרשאית לקבוע אם מדינה אחת קובעת שאתר זה או אחר הוא שייך למורשתה, במידה והאופי הנוצרי המובן של האתר או הבניין נשמר. ז"א שכל הזמן שהרשות הפלסטינית לא מצהירה שכנסיית המולד היא מסגד, אין סיבה שרומא תביע מחאה.
      יותר בעייתית היא השתיקה לגבי הרצחים במצרים ובמדינות מוסלמיות אחרות. אבל השתיקה האמיתית אינה מצדה של הכנסיה הקתולית. אני מאזין יומי של המהדורה הצרפתית של חדשות רדיו ותיקן ואני יכול להעיד על שהוותיקן כן לוקח בחשבון לא רק את האלימות כלפי הנוצרים בכל הארצות אלא על כל מיני סכסוכים ברחב העולם, ובעיקר באפריקה, דברים שלא שומעים בתקשורת רגילה… לדוגמה, גיליתי אתמול דרך רדיו ותיקן שמלחמת האזרחים שאירעה במדינת ליבריה גרמה ליותר במתאים אלף הרוגים…

  4. אלכס הגיב:

    התכוונתי למצב הנוצרים בעולם המוסלמיץ ברור שאין טעם לשאול את הכנסייה על בית לחם כי זו באמת סוגייה פוליטית

  5. אלכס הגיב:

    מה שנכון, הזוועות באפריקה בכלל לא מגיעים ולא "מעניינים".

  6. טעיתי לחשוב שדרך רישום זה, כנסיית המולד מוגנת מליהפך למסגד: http://is.gd/ROMveG
    אדרבה, כוונה היא ברורה: להסיר מהנוצרים את אחראיותם על מקום!

כתיבת תגובה