תשובתו של הרב פיינשטין כתגובה להצהרה על היהדות במועצת הוותיקן השניה

פייסבוק הפך באמת לאינטרנט השני: כל הדיונים שהתנהלו לשעבר בבלוגים נמצאים עכשיו ברשת החברתית החדשה. בגלל שלא כולם חברי פייסבוק, אני מביא כאן שאלה שנתבקשה לחברי הרווה אליהו בוקובזה, לשעבר רב מטעם חב"ד שהפך למורה מחשבה יהודית במכון הקהילתי של רחוב לה פאייט בפאריס.

השואל הנו יהודי מעורב בדיאלוג עם נוצרים, בעיקר קתולים:

"אנשים רבים סקפטיים לגבי אהבתם של נוצרים ציונים ולגבי השינוי של הכנסיה הקתולית ומיד מצטטים לי "עשיו שונא ליעקב", וידוע שישראל הינה כבשה בודדה בין שבעים זאבים וכו'… מצד שני אני עונה כי הציונות הדתית מאמינה כי אנחנו נמצאים בהתחלתא דגאולה, הציבור החרדי כי נמצאים בעקבתא דמשיחא, ועל בירור של עשיו וכו' אולם חסרים לי מקורות על מנת להצדיק טענותיי
היות ושמעתי כי אתה מתעניין בתחום הבין-דתי ואין לי ספק לגבי ידיעותיך, אודה לך אם תוכל להביא לי כמה מקורות מקוריים."

להלן תשובתו המעניינת של אליהו בוקובזה.

מה יש לנו לכך ש « עשו שונא ליעקב » עם זה שנרדפים בני אדם ? הרי « ורחמיו על כל מעשיו » (תהילים קמה, ט) נאמר אף על עובדי עבודה זרה, כמבואר ברמב"ם (הלכות מלכים י, יב).

ואם בכל זאת תרצה להסתמך על ענין עשו, לא צריכים להכנס לכל הוויכוח הזה של « ראשית צמיחת גאולתינו » ואתחלתא דגאולה, ואין זה שייך כלל לכך שנמצאים בעיקבתא דמשיחא, שהרי עיקבתא דמשיחא אינו אומר שגאולה התחילה, הרי מקרא מלא דיבר הכתוב: « לא תתעב אדומי כי אחיך הוא » (דברים כג, ח), והרב יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ג’ פרק כה) מבאר שהכוונה לחלק בין בני עמלק, שאגב לא נמצאים בימינו לאחר שעלה סנחריב ובלבל האומות (ועיין ברכות כח, א), שמצוה לאבדם, לשאר בני עשו שנחשבים אחים. (עיין בגמרא עבודה זרה (י, ב) ובפירוש המאירי).

ובענין שנאת עשו ליעקב הארכתי בזה במקום אחר, לגבי נשיקת עשו ליעקב, ודברי רבי שמעון בר יוחאי שהביא רש’’י בפירושו על התורה (בראשית לג, ד), בשם הספרי, שעל אף שהלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב, אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו. והכוונה בזה היא שכשאדום מתייחס לאמונה בה’ הוא מתקשר ליעקב ולא לעשו (דהיינו לדרגת עשו השונא ליעקב ורוצה להרגו), וזה כוונת הרמב’’ם כשכותב שישוע הנצרי בא כדי שהאומות יעבדו את ה’ ביחד עם ישראל (סוף הלכות מלכים יא, ד), שהפירוש הוא שאדום כשמאמין בה’ מתקשר ליעקב והיינו לעם ישראל, מתאים להנהגת עשו בנשיקתו לאחיו. כל זה בקיצור נמרץ, להורות עד כמה הדברים רחוקים מלהיות פשוטים.

רק להוסיף כמה מילים באתי, ראיתי תשובת הגר’’מ פיינשטיין ז’’ל באגרות משה (חלק יורה דיעה ג’ סימן מג) שאוסר בהחלט אסיפת עם נצרים במטרה לדבר בענייני אמונה, מטעם שברור שכוונתם (של הנוצרים) הוא להעביר היהודים מאמונתם ולגיירם לדת הנצרות, ומוסיף שכן הוא באמת כל כוונתו של הפוייפסט [האפיפיור] (שהעמיד הקונסיל  החדש [שידוע בשם המלא "מועצת הוותיקן השניה]). וֹהרב פיינשטיין מוסיף, שהנוצרים הבינו שיותר נח להעביר המסר שלהם באופן זה, של דרכי נועם מאשר להשתמש משנאה ורציחות שהשתמשו הפוייפסטן [אפיפיור] שלפניו.

התשובה הזאת נכתבה בשנת תשכ’’ז (1967) דהיינו רק שנים ספורים אחרי הקונסיל, אבל עכשיו לאחר למעלה מארבעים שנה, שרואים ההצלחה בהתקרבות הנוצרים עם היהודים, ואיך שלא ראינו אף הסטה אחת הנובע מהקתולים להעביר יהודים מדתם, אדרבה, הכל נעשה בכדי לחזק יהדות ולכבד תורה, רואים שהחששות שהטיל הרב פיינשטיין, אין להם על כל פנים בימינו עוד כלל יסוד, אף שמובן שלפני ארבעים שנה לא היינו יכולים לדעת בדיוק הכוונה האמיתית של הנוצרים, כיום ברור שאין מקום כלל לחשש כל שהוא.

ובפרט לפי תשובת הרמב’’ם הידוע שמותר ללמד טעם המצות והתורה לנצרים. (תשובת המב’’ם ירושלים 1934).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s